خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





هميارمعلم- نويسنده خانم رضايي

    هميار معلم

    براساس آخرين يافته‌هاي علمي دانشمندان تعليم و تربيت مثل جان ديوئي و... براي يادگيري بهتر وعميق‌تر در دانش‌آموزان بهتر است آنان را فعال بارآورده و آنان را در يادگيري مشاركت دهيم.
    براي مشاركت و افزايش يادگيري در آموزش‌هاي مدرسه، استفاده از شيوه‌هاي تحقيق و پژوهش بيش از ساير شيوه‌ها توصيه و تاكيد شده است. معلم بايد در نقش راهنما، هدايت‌گر و دوست صميمي دانش‌آموزان باشد و زمينه رشد و خلاقيت آنان را فراهم نمايد اما امروز فاصله بين معلم با دانش‌آموزان از نظر فكري، تجربي ، رواني ، شناختي و عاطفي مانع ارتباط نزديك وتعامل آنان با يكديگر شده است و لذا معلم و دانش‌آموزان نسبت به يكديگر احساس بيگانگي دارند و بعضا عدم تعامل صحيح و صميمي منجر به تنفر آنان از يكديگر شده و فضا و محيط آموزشگاه‌ها (مدارس) را تبديل به يك فضاي بدبيني ونامساعد براي طرفين كرده كه علاوه بر عدم رشد شكوفايي استعداد دانش‌آموزان، در تربيت صحيح اسلامي آنان ناموفق جلوه‌گر مي‌شود. لذا بيش از هر زمان ديگر طرح هميار معلم احساس مي‌شود كه با سياستگذاري و تدبير حوزه ستادي وزارت آموزش و پرورش و عملياتي و اجرايي نمودن آن در مدارس امكان‌پذير خواهد بود.
    تعريف هميار معلم:
     با هدايت و راهنمايي معلمان، دانش‌آموزان قوي از نظر علمي (زرنگ) دانش‌آموزان ضعيف كلاس را كمك و تحت پوشش قرار داده و با تمرين،تكرار و مشاركت، آنان را به سطح قابل قبولي ارتقا داده تا آنها به سطح علمي متوسط در كلاس برسند. براساس اين طرح معلم با شناخت و سازماندهي دانش‌آموزان كلاس مي‌تواند از توانمندي‌هاي فكري و علمي دانش‌آموزان معدل بالا در جهت تقويت دروس دانش‌آموزان ضعيف استفاده نمايد. شناسايي دانش‌آموزان مي‌تواند براساس معدل، استعداد و توان مالي آنان باشد. امروز طرح هميار معلم در حوزه‌هاي علميه از طريق طلبه‌ها به‌صورت مباحثه و مذاكره صورت مي‌گيرد و تقريبا موفق بوده و هست. علاوه بر نگرش ديني و مذهبي در دنياي امروز، فراهم كردن زمينه‌هاي مشاركت دانش‌آموزان در برنامه‌هاي تربيتي مثل مراسم صبحگاهي، سرود، مسابقات فرهنگي و همچنين برنامه‌هاي آموزشي مثل نمايندگي كلاس
    (‌مبصري)، حضور وغياب و ... حتي در حوزه‌هاي خدماتي مثل تعاوني‌هاي آموزشگاهي، نظافت مدرسه و ... در دنياي معاصر، متداول و درحال اجرا مي‌باشد. ايجاد زمينه‌هاي مشاركت دانش‌آموزان در حوزه‌هاي آموزشي- تربيتي جهت تكوين شخصيت آنان و داشتن روحيه مسئوليت‌پذيري و انتقاد پذيري و تعاون وهمكاري يكي از سياست‌ها و اهداف وزارت آموزش وپرورش مي‌ باشد.
    مزاياي طرح هميار معلم:
    1- جلوگيري از افت تحصيلي دانش‌آموزان بخصوص دانش‌آموزان ضعيف.
    2- ايجاد روحيه تعاون، همكاري و احساس مسئوليت در دانش‌آموزان. 
    3- كاهش حجم كاري، كلاسي و درسي معلم و استفاده بهينه از فرصت به دست آمده جهت هدايت و راهنمايي دانش‌آموزان.
    4- كاهش هزينه‌هاي دولت. با اين روش مي‌توان يك سوم از برنامه‌ها و فعاليت‌هاي كلاس را كاهش داده و از طريق دانش‌آموزان عملي نمود.
    5- كاهش نيروي انساني در مدارس، به‌طوري كه حدودا يك سوم معلمان جاي خود را به دانش‌آموزان واگذار مي‌نمايند.
    6- احساس شخصيت، بالندگي، خلاقيت و نوآوري در دانش‌آموزان.
    7-  يادگيري بهتر و موثرتر همراه با صميمت و نشاط دردانش‌آموزان همسن و سال. 
    8- تعامل بهتر و بيشتر دانش‌آموزان با يكديگر در راستاي اهداف مشخص و در نهايت ارتقاي تحصيلي به‌جاي اتلاف وقت. 
    9-  انعطاف و استمرارآموزش و يادگيري. علاوه بر مدرسه، در منزل به‌صورت اينترنتي، تلفني و يا در پارك و ساير اماكن آموزشي و تفريحي مثل فرهنگسراها و...
    10- افزايش مشاركت و همكاري اوليا با يكديگر و توجه بيشتر آنان به سرنوشت همه دانش‌آموزان .
    11- پويايي و خود جوشي همه دانش‌آموزان در يك رقابت سالم وسازنده و رشد و شكوفايي استعدادهاي همه دانش‌آموزان و نه يك عده خاص .
    12-فرهنگ سازي و نهادينه شدن مشاركت دانش‌آموزان در همكاري  و همياري يكديگر .
    ويژگي‌هاي طرح‌ هميار معلم (پيشنهادها):
    1- مي‌تواند در مدارس پنجم و ششم ابتدايي ، راهنمايي و يا متوسطه باشد.
    2- مي‌تواند به‌صورت آزمايشي در يك پايه يا يك درس و يا  در يك استان باشد.
    3- كتب درسي طوري طراحي و تنظيم شود كه زمينه‌هاي مشاركت آنان را فراهم نمايد.
    4- آموزش‌هاي لازم به معلمان داده شود.
    5- از تجارب ساير كشورهاي پيشرفته جهان استفاده شود.
    6- امكانات تعاملي (آموزش از راه دور) مثل امكانات اينترنتي و الكترونيكي در مدرسه و منزل فراهم گردده 
    7- نمره دانش‌آموزان براساس گروهي محاسبه و در كارنامه آورده شود.
    8- ابتدا در مجتمع‌هاي آموزشي( با توجه به داشتن امكانات لازم) آزمايشي و اجرايي شود.
    9- از كلاس ششم ابتدايي سال‌جاري شروع شود البته مي‌توان از كلاس‌هاي بالاتر براي كلاس‌هاي پايه پايين‌تر استفاده كرد.
    10-  از طريق انجمن اوليا ومربيان آموزش‌هاي لازم و اطلاع رساني به اوليا صورت گيرد.
    11- با ارگان‌ها و سازمان‌هاي ذيربط مثل صدا و سيما 
    و‌... هماهنگي‌ و همكاري شود.
    12- اين طرح مي‌تواند كلاسي و يا براساس پايه‌هاي تحصيلي باشد.

    منبع: روزنامه رسالت


    این مطلب تا کنون 5 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : دانش‌آموزان ,آنان ,معلم ,مشاركت ,يكديگر ,كلاس ,هميار معلم ,دانش‌آموزان ضعيف ,مشاركت دانش‌آموزان ,زمينه‌هاي مشاركت ,آموزش‌هاي لازم ,زمينه‌هاي مشاركت دانش‌آموزان ,
    هميارمعلم- نويسنده خانم رضايي

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده